Jolas katalogoak: identitateak eraikitzen

Badirudi gaur egun “modan” dagoela hezkidetzari buruz hitz egitea genero-desberdintasunei aurre egiteko. Gizarteko diskurtsoan ez da falta esaten duenak bai hezkuntza formalean bai hezkuntza ez formalean eta informalean umeak berdin tratatzen direla, neska mutilen artean ez direla bereizketarik egiten. Baina zer gertatzen da jolas katalogo bat hartzen dugunean eta jostailuak ikusten ditugunean? Badago zentzurik gure diskurtsoaren eta praktikaren artean? Adibide bat jartzeko, hurrengo jolas katalogoa aztertzera gonbidatzen zaituztegu, gaur egungo jostailuak hezkidetzan oinarrituta dauden edo ez ikusteko.

Lehen begiratua eginez ikus dezakegu bi generoko irudiak orekaz erabiltzen direla, baita hauen erlazioa jolasaren tipologiarekin. Halaber, erabilitako koloreak nahiko orekatuta daudela esan dezakegu; hau da, arrosa eta urdina koloreak (gure kultura erabiltzen dituen bi koloreak bi generoak desberdintzeko, lehenengo urteetan bereziki) ez dira asko erabiltzen nahiz eta atal batzuetan horrela izan (panpinei dagokion atala arrosa erabiltzen da gehien bat eta ibilgailuen eta akziozko irudien atala urdina). Beraz, lehen begiratua eginez esan genezake katalogo jostailua hezkidetzan oinarrituta dagoela.

Begirada sakonagoa egiten badugu, ondorioa guztiz kontrakoa izango da: gure gizarteak oraindik desberdintasunez hezten ditu neskak eta mutilak genero rolen eta estereotipoen bitartez, gizarte diskriminatzaile bat mantentzen du emakumearekiko. Ze irizpide jarraitu baieztapen hau defendatzeko? Hona hemen jostailu katalogo honetan jarraitutakoak:

  • Lehenengo oharra tipologiari Kontuan izan behar dugu haurtzaroan lehenengo sozializazioa ematen dela, umeek bere identitatea sortzen dute testuinguruan dauden arauak, baloreak, rolak … ikasten. Beraz ez da arraroa gehien agertzen diren jostailuak bizitzaren imitazioaz izatea, hauen bitartez umeek oinarrizko arauak ikasten baitute gizartean bizi ahal izateko.
  • Bigarren oharra. Agertzen diren jostailu erdiek badute neska edo mutil baten argazkia (neskarena bereziki), ez biena. Hezkidetza sustatu nahi bada, zergatik jostailu erdiak neska edo mutil baten irudi batekin agertzen dira? Honek iradokitzen du badirela jostailu zehatzak neskentzat eta mutilentzat eta, ondorioz, heziketa desberdina egiten ari garela genero ikuspuntu batetik.
  • Hirugarren oharra. Nabarmentzeko da neska edo mutilen irudiak erabiltzen ez dituzten jostailuek kolore bereizketa egiten dutela. Lehengo oharrean esan den bezala, bizitzaren imitaziozko jostailuak dira gehien agertzen direnak katalogoan eta, nahiz eta nesken edo mutilen irudirik ez erabili, jostailuak kolore urdinez eta arrosez bereiztutak aurkitzen ditugu (gehien bat arrosa). Honek zer esan nahi du? Badirudiela bizitzan bi generoek eginkizun desberdinak dituztela eta, ondorioz, jostailu desberdinak izan behar dituztela. Hori bai, ez dute irudiekin aurkezten, koloreekin baizik, era burutsu batean.

Hitz batean, kontuz izan behar dugu genero berdintasunez hitz egiten dugunean. Indarkeria sexista identifikatu nahi badugu azterketa sakona egin behar dugu zenbait irizpide jarraituz. Katalogo honen azterketa bakarrik adibide txiki bat da ikusteko indarkeria matxistak erabiltzen dituen zenbait baliabide emakumeen diskriminazioa mantentzeko gizonarekiko gure gizarteetan.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s